söndag 21 februari 2010

Katten Gustaf utan Katten Gustaf - en existentiell thriller

I likhet med de flesta normalbegåvade läsare slutade jag tycka Katten Gustaf var en särskilt rolig serie eller figur någon gång i mellanstadiet. Jag vet inte, det finns väl något fundamentalt osympatiskt med en serie som i första hand tycks skapa för att sälja merchandise och inte för att berätta skojigheter.
Nåväl. Man kan alltid lita på att gamla goda Internet skulle lyckas ta sig an även en så oinspirerad serie som Gustaf och lyckas skapa något...djupt oroande av det hela. Sidan heter garfield minus garfield och ägnar sig åt den ...mindre självklara idén att posta Gustaf-strippar med såväl katten Gustaf som hunden Ådi bortretuscherade. Den enda karaktären som återstår är alltså Jon Arbuckle, Gustafs uttråkade och lite misslyckade ägare, som håller sina monologer för... ja, vem egentligen?

Ibland gör det här greppet att nya halvdana lustigheter uppstår:


Men oftast känns resultatet faktiskt bara märkligt och hjärtskärande ensamt. Det är lite roligt och ganska ångestladdat:




Internet alltså. Bara märkligare och märkligare för varje sekund som går.

5 kommentarer:

Petter Malmberg sa...

Den här fick en hel del kritik i bloggosfären för några år sen.

Då det hade funnits ett mycket snarlikt mem tidigare där man bara tagit bort katten Gustafs pratbubblor, fast då bara med ett par strippar.

Elias sa...

fantastisk sida det där... som bäst både märkligt, förunderligt, sorgligt och roligt

Feedback66 sa...

Ah, den där har jag läst. Den är både underhållande och läskig.

cornelia sa...

Hur kan man ta bort en sådant underbar katt som Garfield!! Jag har alltid varit en Garfield fan sedan jag kan tänka (80-talist) som pratar. Hade till och med en Garfield med utsträkt tunga på min motorcyckel. Måste ju vara helt pucko i huvud, men så kan man känna sig ibland i livet. Som Garfield!

Svensson sa...

Smart idé. Sublim. Nya betydelser utvinns ur det banala.