lördag 23 januari 2010

Män som tydligen liknar Verner von Heidenstam och kvinnorna som älskar dem eller åtminstone inte bemöter dem med aktiv fientlighet


Jag roade mig med att göra Nationalencyklopedins test "Vilken historisk person är du?"
och fick veta att jag tydligen är hemskt lik Verner von Heidenstam.
Och tja;
"Verner von Heidenstam (1859-1940) var en stor poet som ofta blev förälskad. Det tog lång tid för honom att få ur sig diktsamlingarna. Gillade Vättern."

Stor poet, ofta förälskad. Låter bra.
Att det tog ofantligt lång tid mellan diktsamlingarna känns så där; och med tanke på hur lågt stackars Heidenstams långa berättande dikter tycks stå i kurs idag känns det ju ytterligare lite deppigare. Å andra sidan fick han faktiskt Nobelpriset vilket väl väger upp ett och annat.
Och ja, herregud, nog gillar jag Vättern. Jag älskar Vättern till och med. Det är Heidenstam, Lagerlöf, Folke Dahlberg och jag. Mina föräldrar har sommarstuga där och Heidenstams herrgård ligger lagom nära för en spontan utflykt; jag har lekt vid Heidenstams grav långt innan jag visste vem han var. Eh, inte för att låta morbid. Jag ville mest säga att jag är rätt nöjd med det här resultatet.

Vem är du?

4 kommentarer:

Therese sa...

Åh Verner! Jag tycker att du ska vara mycket nöjd. Plus att jag tycker att även du ska skaffa en isbjörnsfäll.

Per sa...

Haha, en isbjörnsfäll! Hade han en sådan? Pinsamt, det måste jag ha missat under all min tid på Övralid. Jag kommer däremot ihåg en uppstoppad krokodil, en bokhylla som var inredd efter färgerna på böckerna (Heidenstam ville att morgonens solljus skulle falla på en bokhylla med bara blåa böcker om jag minns rätt) och en historia om att han brukade gå och provlägga sig i sin grav när han trodde att ingen såg på.
Men det blir väl till att frakta ut antingen en krokodil eller en isbjörnsfäll till min förortslägenhet i veckan som kommer.

H. R. sa...

Jag vill inte göra dig ännu mer misspepp över ditt resultat än du redan var, men det där Nobelpriset som Heidenstam fick.. tillhör han inte det där suspekta gänget av författare som fått priset samtidigt som de själva suttit i Akademien? :)

Per sa...

Haha, men jag är välan inte misspepp? Tvärtom, jag ser FRAM EMOT att sitta i Akademisammanhang vid Gyldene Freden och rösta fram mig själv till Nobelpriskandidat.

Tror alla svenska författare som fått priset har varit Akademiledamöter - Pär Lagerkvist vägrade dock rösta på sig själv, vilket väl hedrar honom.