måndag 25 januari 2010

Filmklippet del 1: "Arkitektens mage" av Peter Greenaway


Nu när YouTube och sådana där grejer har gjort det till en barnlek att hitta de där svindlande små utdragen ur alla de briljanta och obskyra filmerna man såg någon gång för många år sedan så tänkte jag att det kunde vara kul med en liten serie med fantastiska filmklipp här på bloggen. Jag har ju faktiskt sett ganska mycket film i mina dagar och vill mer än gärna dela med mig av min förvärvade kunskap.
Först ut är ett klipp av den brittiske regissören Peter Greenaway, vars senaste film "Nattvakten" jag tänkte blogga om i dagarna. För att få upp peppen postar jag inledningen till hans film "Arkitektens mage", som jag såg för ohemult många år sedan på Cinemateket i Göteborg. Det är inte Greenaways bästa film; även om den alltid är hänförande vacker att se på så tappar handlingen någonstans i mitten bort sig själv och gör filmen onödigt långsam. Men det är naturligtvis inte för handlingen man ser Greenaways filmer, utan för samspelet mellan bild och musik, och för att hans kärlek till gångna tiders konst så tydligt genomsyrar varje ruta.
Som titeln antyder är just denna film framförallt en passionerad betraktelse av europeisk arkitektur. En amerikansk arkitekt åker till Rom för att hålla i en utställning kring den franske neoklassicisten Etienne-Louis Boullée. Som det så ofta blir i filmer där naiva amerikaner åker till det bildade och genomkorrupta Europa förlorar han sig snart i ett nät av intriger och paranoia.
Och även om filmen kanske inte är så helgjuten som man kunde önska minns jag att jag ändå lämnade biografen med andra ögon än när jag kom in; tidigare hade jag aldrig riktigt sett byggnaderna omkring mig. Jag gick med en vän genom Göteborg, och även om Göteborgs arkitektur verkligen inte kan tävla med Rom så såg vi helt plötsligt allting på ett annat, mycket mer storögt sätt. Det finns gatustråk i Göteborg som aldrig har blivit sig lika sedan dess för mig.
Här är den alltså, öppningsscenen till "Arkitektens mage". Musiken är komponerad av Glenn Branca.


Inga kommentarer: