torsdag 26 november 2009

Mannen med världens bästa boktitlar


När min inre protestant inte håller så bra koll på mig ägnar jag mig åt okynnesläsning, för tillfället av Czesław Miłosz rätt så fantastiska essäsamling "Jag är här". Jag har läst den förut, men kanske inte riktigt så noggrant som den faktiskt kräver, och något hoppigt. Så hittar jag en essä som jag har missat fram tills nu - en genomgång av den för mig fullständigt okände författaren Stanisław Ignacy Witkiewicz.
Som verkar vara en minst sagt spännande typ. Det är en rätt lång text, och eftersom jag inte har läst något av Witkiewicz tänker jag inte försöka sammanfatta något av texten om honom eller uttala mig om den.
Men jag måste få dela med mig av något. TITLARNA. Utan att ha läst en enda rad av Witkiewicz tror jag redan att jag kan fastslå att det nog aldrig har funnits en författare som har satt så fantastiska namn på sina verk. Jag blir så fånigt, barnsligt glad av sånt här.

Ett litet urval;

- Bungos 622 katastrofer eller En demonisk kvinna
- Nya former inom måleriet och därav uppkomna missförstånd
- Nikotin, alkohol, kokain, meskalin, morfin, eter + Appendix
- En tvåhövdad kalvs metafysik
- Mister Price eller Tropisk galenskap
- Den ominöse bastarden i Vermiston
- Gyubal Wahazar eller Längs det absurdas stupande rand, ett icke-euklidiskt drama i fyra akter

Det var länge sedan jag fick upp kornet på något som verkar så underbart genomflippat, absurt och intelligent. Om verken håller vad titlarna lovar...well, Daniil Charms, släng dig i väggen.
Och o, Stockholms stadsbibliotek har faktiskt några översatta verk av honom. O lycka!

Inga kommentarer: