torsdagen den 12:e november 2009

Ich schwebe über Krakau

Hurra!
Imorgon vid den här tiden befinner jag mig inte ute på södra änden av röda linjen i Stockholm utan i de judiska kvarteren i Krákow! "#win" som twittrarna skulle säga.
Jag har ju aldrig varit i Polen, vilket har börjat kännas som något av en enorm karaktärsbrist ju äldre jag har blivit. Som det kanske har framgått på den här bloggen emellanåt älskar jag verkligen den polska kulturen och det enorma allvar och intensitet som genomsyrar så mycket konst därifrån. I mina mer storhetsvansinniga ögonblick tänker jag att jag nog en vacker dag borde ta mig an det polska språket så att jag faktiskt kunde läsa all den där fantastiska litteraturen på originalspråket - dessutom är frustrerande mycket inte översatt, ens till engelska eller tyska.

Nå, mina försök att peppa mig själv inför Polenresan har bland annat inneburit rätt stora mängder polsk film. Den metoden har varit lite av ett dubbeleggat svärd. Det finns verkligen enorma mängder fantastisk polsk film, men... det där med livsglädje känns inte riktigt som den polska kulturens stora grej.
Ett litet urval av den glädjekavalkad jag har spenderat den senaste tiden med:









Well. Vi hörs om ett tag.
Förhoppningsvis visar Polen upp en mer... frivol sida på hemmaplan än den de exporterar till omvärlden i sina filmer.

4 kommentarer:

Gregor sa...

Kan du inte tala om vilka filmer bilderna är hämtade ifrån?
Eller är det nån slags gissa-rätt-och-vinn-ett-pris-tävling?

Per sa...

Hej Gregor! Nej, det var inte tänkt som en tävling, utan mest ett lite fånigt skämt kring den förment polska deppigheten. Den första är 'Aska och diamanter', ett mästerverk som jag verkligen verkligen verkligen rekommenderar, den andra filmen är 'Veronicas dubbelliv', följt av första delen ur Dekalogen, sedan 'En liten film om att döda', en animerad kortfilm som heter 'Kafka' och slutligen 'Marmormannen', också den mycket, mycket sevärd. Äsch. Alla de där är sevärda.

Gregor X sa...

Tack för infon.
Den animerade Kafka hade jag faktiskt sett, mycket bättre än Soderberghs film med samma namn.

Jag rekommenderar sci-fi-rullen "Seksmisja" (Sex mission) om du inte redan sett den.

Två andra bra filmer, visserligen inte polska, men väl östeuropeiska är den tjeckiska Sedmikrásky (Tusenskönor) av Vera Chylitová och Letyat zhuravli (Tranorna flyger) av Michail Kalatozov. De borde du gilla.

Per sa...

Gregor: Haha, "Sex Mission" låter ju som att det kan tillföra ett välbehövligt nytt perspektiv på den polska deppfesten. :)

Ja, de är fantastiska båda två! Var några år sedan jag såg dem senast, men jag har faktiskt tänkt att jag gärna skulle se om '...och tranorna flyga' snart. Minns den som en mycket stark filmupplevelse.