torsdag 5 november 2009

25


Jag har ju skämtat oproportionerligt mycket om min tjugofemårsångest, typ från att jag fyllde tjugotvå och framåt.
"Höhö, jag ska minsann skaffa ring i örat och/eller MC-körkort när jag blir tjugofem för att hantera min ålder." o.s.v. o.s.v.
Som alla frenetiskt återkommande skämt naturligtvis någonstans lite sant. Jag har nog tyckt det varit lite jobbigt med alla andra generationskamrater som susat förbi i karriärer och helt plötsligt sitter och skriver på prestigefyllda kultursidor.
Som alla frenetiskt återkommande skämt till sist ganska tröttsamt för omgivningen. Tack för att ni orkade med alla angsty skämt i tre års tid, tills jag hade tömt en ganska fånig åldersnoja på allt sitt innehåll. Nu är det över. Jag skämtar inte längre om tjugofemårsnoja. Jag tänkte gå vidare till att börja skämta om saker som helt plötsligt är okej att göra efter att man har blivit tjugofem.
Till exempel är det fullständigt kosher att köpa hem oliver med blåmögelostfyllning istället för chips efter att man har fyllt tjugofem. Absolut inte innan.
Det är också helt plötsligt okej att prata oproportionerligt mycket om mat. Mat man har ätit, mat man ska äta, mat man aldrig har ätit, mat man absolut inte kan tänka sig att äta och mat man önskade fanns.
Och ja. Äntligen, äntligen, ÄNTLIGEN är det okej att skaffa den där tio-dvdskivors-boxen om Andra världskriget.

Åh, det kommande kvartsseklet kommer bli så jävla bra. Jag ser framför mig ett vidsträckt landskap av samlande på konjakskupor, uppskattande nickande till eritreansk jazzfusion och förstrött botaniserande i Ernst Jünger-volymer. Ett kvartssekel i det fullständigt odrägligas tecken ska det bli!

Okej, de här två inläggen blev väldigt fåniga. Jag har en exceptionell huvudvärk och var tvungen att okynesskriva eftersom jag har kört fast på alla andra plan. Snart ska jag gå på litterär salong. Det kan nog bli kul.

Update: Jag vet inte riktigt varför jag la in den där oerhört emo-aktiga serierutan i inlägget. För att den är fin antar jag. Det är från "Hellblazer", en brittisk skräckserie ni säkert är för sofistikerade för att intressera er för.