onsdag 21 oktober 2009

Saker som får mig att sväva, del ett



Det finns säkert otroligt mycket man skulle kunna säga om Monteverdis tonsättning av Petrarcas dikt 'Zeffiro torna'. Jag är rätt säker på att det finns mycket att säga om ensemblen som framför den här också; om jag har förstått saken rätt är det en rätt okonventionell tolkning av det här stycket.
Men eftersom jag egentligen inte kan särskilt mycket om musik nöjer jag mig med att konstatera att det här är så sinnessjukt vackert så att jag inte kan sluta lyssna. Jag tycker ni borde göra samma sak.

2 kommentarer:

Lennart Erling sa...

Jag gjorde det. Tack! Efter en lång arbetsdag - perfekt...

Per sa...

Lennart; vad roligt att du gillade det! Jag är verkligen inte bevandrad i Monteverdis musik, men det känns som att jag får ta och utforska den lite mer framöver.