måndag 19 oktober 2009

Jag larvar mig med boktitlar

Från Butter tar ordet stjäl jag helt skamlöst detta meme, där man ska svara på olika frågor med hjälp av boktitlar i ens hylla. Något jag tyckte var förvånansvärt roligt.
Jag fuskade lite och använde mig av engelska och tyska boktitlar också, men tog mig friheten att översätta dem till svenska. Det blev lite snyggare så tyckte jag, om än inte lika kosmopolitiskt.

Är du man eller kvinna? Dekadensens kön

Beskriv dig själv: En barbar i trädgården

Hur mår du? Någon sorts frid

Beskriv stället du bor på: De dömdas ö

Vart skulle du vilja resa? Lycksalighetens ö

Beskriv din bästa vän: Vår tids hjälte

Vilken är din favoritfärg? Tigrarnas guld

Hurdant väder är det just nu? Bildstorm

Vilken är din favoritårstid? Nyår

Om ditt liv vore ett tv-program, vad skulle det heta? Att smiska hembiträdet

Vad betyder livet för dig? Tysk grammatik

Hurdant är ditt parförhållande? Hundra år av ensamhet

Vad är du rädd för? Grekerna - språket, kulturen, myterna

Dagens aforism Den mäktiga skulptören, Tiden

Vilket råd skulle du vilja ge? En god man är svår att finna

Hur skulle du vilja dö? Mord i katedralen

Ditt motto: Sjungen hoppfullt sånger om Jerusalem

Och jo, jag har naturligtvis oftare prioriterat titlar jag av olika anledningar tyckte var roande än sanningsenlighet. Jag tyckte det var ganska skoj iaf. och jag kunde uppdatera min blogg utan nämnvärd ansträngning. WIN!

4 kommentarer:

Björn sa...

Kul, jag gjorde detsamma, dvs valde roligare titlar mer än sanningsenligheten ... Tack för tipset, det var faktiskt roligt - och jag skulle också ha valt något av Flannery O´Connor, om du inte hade gjort det ...

Per sa...

Hehe, ja, jag blev lite förvånad över hur kul jag hade när jag väl satte igång. Å andra sidan är väl allt som leder till en inventering av bokhyllan att betrakta som roligt. Flannery O'Connor är nog en av de jag är mer nöjd med, ja. :)

Hembiträdet sa...

Per,

Nu har jag - det måste erkännas - en stor bristfällighet vad gäller lästa böcker från din lista - och det kommer definitivt att googlas en hel del på undertecknads dator under den kommande timmen - men jag måste bara kommentera, efter att ha läst andra som fyllt i samma formulär, att dina svar är de allra mest träffande. På ett komiskt vis menar jag då förstås .. Eh, har jag tabbat mig nu?!

Själv väljer jag mellan två möjliga efternamn och eftersom det valet i sig redan vållat mig så stor beslutsångest, är det kanske bäst att skjuta mina boktitlar på framtiden. (Nej - jag går inte i giftastankar - härstammar bara från en stor släkt med alldeles för mycket av valmöjligheter ..!)

Nu väntar en ostbricka att förberedas inför morgondagens poesiuppläsning i biskopsköket.

På snart återseende,

Vanessa


Ps. Wintersons frukter hade jag ändå koll på! ;-)

Per sa...

Hembiträdet/Vanessa: He he, tack. :)
Fördelen med att samla på sig böcker på ett lätt maniskt sätt är att man får så många roliga alternativ när man gör sådana här quizzar.