fredag 4 september 2009

Saker som varje ung människa bör veta - den ofullständiga versionen

Jo, jag är väl medveten om det lätt förloraraktiga i att sitta och blogga klockan halv elva en Fredag. Eller, jag vet inte om jag tycker det, det är väl mest era höjda ögonbryn jag ville förekomma. Hursomhelst är jag sjuk, så jag får okynnesblogga, om så klockan är tre på natten.
Och jo, jag är nog lite bättre. Framförallt är jag lite mer skärpt nu. Jag gav upp alla försök att vara produktiv idag, lyckades hitta filmen 'Nightbreed' som jag tänkte skulle passa min mycket dåsiga hjärna utmärkt. Förgäves dock. Den verkade egentligen som gjord för att se i det lätt förvirrade tillstånd jag har spenderat större delen av dagen; mer eller mindre fantasifulla och mer eller mindre obehagliga monster jagar ung man, som oskyldigt anklagas för en rad bestialiska mord låter ju inte som ett intrigbygge man går vilse i till vardags direkt. Men idag gör man tydligen det.
Så jag gav upp och har spenderat en skrämmande lång tid med att klicka på saker på internet samt spelat Monkey Island. Men såhär på sena kvällen känner jag att min tankeförmåga har börjat repa sig hjälpligt. Och så tänkte jag att vore skönt att skriva åtminstone något mer i den här alltför ofta försummade bloggen.
Något otippat har mitt inlägg om Word-programmets små egenheter genererat en mängd besökare som den här bloggen inte har varit i närheten av sedan...tja, jag skrev varför jag inte är så förtjust i Aftonbladet Kultur. Sedan började jag återuppta mitt bloggande om kvinnor utklädda till kuvert och polska nobelpristagare, och trafiken återgick till det normala. Och betydligt mer skojiga kommentarer har ramlat in än jag är bortskämd med, way to go!
Så jag tänkte att, hey, läsarkontakt är ju roligt. Sedan kom jag att tänka på ytterligare ett av mina projekt som har gått i sank; och tänkte att ni kanske ville hjälpa mig?
Här är bakgrunden: på min Göteborgs-semester gick jag och min vän Henrik en av de där obligatoriska långa nattliga promenaderna genom Göteborg och råkade slinka in på Olofshöjd-området. Och för er som inte vet är Olofshöjd alltså ett av de klassiska studentområdena som finns i varje större universitets-stad; en myriad av utbytesstudenter, hemskt livligt under nio månader av året och stendött under sommaren. Kollektivkök, temafester anordnade av kåren som aldrig blir särskilt lyckade etc. En del minnen av fantastiskt fina hemmafester; under en period bodde säkert åttio procent av min bekantskapskrets på den här enormt lilla ytan. Förfester, Sopranos-kvällar, en väldigt blöt kväll när jag nog blev mer förtrolig och avslappnad än jag typ någonsin hade varit i hela mitt liv fram tills då, och. Ja, ganska fina minnen. Och sedan kunde man gå upp på utsiktskullen på Olofshöjd och där kunde man se mitt allra första boende i stan - Ostkupan, och anyhow, den kvällen blev det väldigt, väldigt påtagligt att det har gått en hel del tid sedan jag kom till Göteborg för första gången.
Ibland nojar jag fånigt mycket över att jag inte tycker mig ha åstadkommit något så här över tjugofemårs-strecket, men...tja, även om jag hade en fantastiskt fin tid i Göteborg kan jag ju konstatera att jag har kommit ganska långt sedan dess, och inte längtar tillbaka nämnvärt. Jag är hyfsat ung vuxen, inte ungdom. Och det känns alldeles förträffligt.
Så anyhow, när jag åkte världens längsta bussresa hem mot Stockholm och det började bli outhärdligt tråkigt kom jag på att jag skulle skriva en lista på "saker som en ung människa bör veta". Jag tror det var Darling som ursprungligen gav ut en sådan bok, som jag inte har läst, men idén slog mig som ganska skojig. Och tja, varför inte göra en egen lista? Jag är väl i precis rätt tid att skriva en sådan lista.
Jag bestämde mig för att skippa de rent uppenbart förmanande tråkiga av typen "räkningar bör betalas i tid", "kom ihåg att alltid skydda dig vid sex" och "rent generellt är det en mycket dålig idé att blanda öl och olika sorters vin".Saker som kanske inte är så självklara men som kan vara bra att ha med sig på vägen. Min första punkt blev:

* "Dead Ringers" av David Cronenberg är en fantastisk film. Det är kanske en av de bästa filmer som har gjorts, alla kategorier. Det innebär fortfarande inte att "Dead Ringers" är en bra dejtfilm.

Deprimerande nog har jag inte kommit på en enda punkt till som jag vill delge en ung människa sedan dess. Det är här jag tänker mig att ni kommer in. Vad tycker ni att en nittonåring precis på tröskeln till sitt första egna boende borde ta med sig in för matnyttigt?

3 kommentarer:

Feedback66 sa...

Hmm. Kanske den här, snodd från Kapten Stofil:
Visste ni att den amerikanske presidenten Harry S. Trumans mellannamn faktiskt bara var "S"?

Per sa...

Oj, är det sant?! Det är nästan som att hans föräldrar förutsåg att han skulle bli president...

Björn sa...

Jag håller med om Dead Ringers, solklart Cronenbergs bästa film ... Ohyggligt bra!