lördag 1 augusti 2009

Människor jag mött på väg till och på väg hem från jobbet

1. Torsdag morgon
"Excuse me sir?! HELLO?!"
Jag är lite morgontrög och rätt förlorad djupt inne i min text, men förstår till slut att det är mig den italienske turisten mittemot mig försöker få kontakt med. Jag tittar lite sömnigt upp från min bok och försöker le tillmötesgående.
"Who has written the book you're reading?" Thomas Ligotti svarar jag. Jag konstaterar att han ser missnöjd och lite, lite upprörd ut.
"And exactly what kind of book is it? A horror novel?! Why would one read such thing?"
Det enda jag kan komma på i svarsväg är att det väl är...intressant. Svaret tycks inte riktigt tillfredsställa honom, men jag känner att jag inte riktigt orkar försvara mitt bokval inför en fullständig främling på tunnelbanan och återgår demonstrativt till mitt läsande. Jag hinner ändå se hur min utfrågare böjer sig fram till den ganska mycket äldre kvinnan bredvid honom som har följt hela vårt samtal med granskande blick; han tycks halvviskande översätta konversationen åt henne. Hon skakar ogillande på huvudet.

2.Fredag kväll
Jag bestämmer mig för att gå hem ifrån jobbet för att få åtminstone en tesked av grönska med mig på pendling mellan Business Park och cementerad förort. Jag passerar en äldre man i träningsdräkt; han har inlines på sig och försöker samtidigt leda en cykel uppför en sluttning. Han har en mycket sammanbiten min i ansiktet. Det verkar gå...sådär.
Jag förstår helt plötsligt precis vad slyngeltermen 'epic fail' egentligen betyder.

2 kommentarer:

majjsan sa...

Keep up the good work!

Per sa...

Majssan: Tack! Jag ska göra mitt bästa åtminstone. :)