torsdag 6 augusti 2009

I väntan på stordåd: dagbok

Skriver man ett konstigt inlägg om Schulz, samlag, honpantrar och kontorstristess, ett inlägg som så här i efterhand kanske snarare framstår som lätt sorgligt än sådär klämkäckt som man ursprungligen hade tänkt sig det, kan det hända att man blir meddragen på fest av en väninna som vill bättra på ens chanser att hitta en honpanter. Det hände mig förra helgen; det visade sig vara en rätt skum, men ganska förtjusande fest, till stora delar befolkad av den där typen av bohemiska kulturmänniskor jag egentligen väldigt sällan stöter på. Äldre skalliga män med scarfar slängda med femtio procent nonchalans och femtio procent noggrannhet över axeln, som placerar sina cigaretter i cigaretthållare och envisas med att in i det längsta försöka konversera på franska. Inte mina vardagliga miljöer direkt, men ganska fascinerande omväxling.
Det blev dock mest samtal om barockmusikens förtjänster för min del dock. Men det var hemskt trevligt.
I förrgår hade jag turen att bli medbjuden på gratisbiljett till 'Shopping and f***cking' av samma väninna+hennes kille/min vän, vilka nog har fått mig att se mer teater den här våren än under min samlade Stockholmstid innan. Något jag uppskattar hemskt mycket. Det var en rätt fantastisk pjäs för övrigt, ni borde verkligen passa på att se den. Det finns otroligt mycket mer att säga om den, men det blir inte sagt just nu.

Alltså, jag vet inte riktigt. Det är sent, och jag ska egentligen gå och lägga mig strax. Jag ville bara uppdatera min blogg lite; dels eftersom det vore trevligt om bloggen faktiskt inte självdog, dels eftersom jag inbillar mig att lite textproduktion skulle lindra den känsla av monotoni och bortslösad tid jag ganska ofta känner just nu. Jag önskar väl helt enkelt att jag var extremt mycket duktigare, ambitiösare och produktivare än vad jag är just nu. Jag har ett jobb som varken är direkt kvalificierat eller stimulerande, åtminstone ett litet tag till; vilket väl knappast är en katastrof, men jag känner mig ofta för trött för att producera det där jag tycker att jag egentligen borde. Matiga texter om smal litteratur namely. Och så blir det lättare att inte producera något alls, vilket väl är lite synd. Så istället får ni lite halvinspirerad dagboksprosa istället. Trist men inget jag orkar åtgärda just nu i alla fall.
Om ett litet tag tar jag semester och tänkte ha en liten Göteborgs-semester. Det ska bli väldigt fint att byta ut Stockholm mot något annat ett tag. Sen kanske jag gör lite stordåd.

1 kommentar:

Ivar sa...

Mer blogg nu :-)