torsdag 27 augusti 2009

De gamla grekerna ska ses och inte höras


Jag har för övrigt hoppat på en kvällskurs om de gamla grekerna. Det är sannolikt den enda kurs där jag har gått där det finns ungefär lika många tjugo- och trettiotalister som åttiotalister i rummet. Vilket förvisso är en rätt intressant upplevelse. En försvarlig del är dessutom pensionerade lärare i just grekiska och latin. Betydligt fler samtal vid kaffeautomaten som handlar om koinegrekiskan än om fredagsfyllor m.a.o.
Det är ganska skönt att inte känna sig som den lätt spindelvävsbeströdde stofilen för en gångs skull faktiskt - i deras ögon hade jag nog lika gärna kunnat ha chockrosa hår, ANALPHABET NATION-t-shirt och tugga på ett sju månader gammalt tuggummi med idisslande rörelser. Jag trivs förvånansvärt bra i den rollen.

Jag har också fått höra lite antik grekiska talas högt av någon som faktiskt vet hur det ska uttalas; jag måste säga att det var en ENORM besvikelse, efter den hype artonhundratalets gentlemen har ägnat det här språket. Bara marginellt vackrare än holländska faktiskt, förvånansvärt kantigt och genuint omusikaliskt.
Well, det var tjugofem år av mitt liv bortslösa på antikvurmeri. Nästa kvartssekel ägnar jag åt nätpoker istället.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan trösta dig med att ingen vet exakt hur antik grekiska ska uttalas. Standarduttalet som används i undervisning är det erasmiska skoluttalet som inte tar hänsyn till grekiskans tonaccenter utan uttalar alla de tre olika typerna (uppåt, neråt och uppåt-neråt-gående) som tryckaccent.

Hade det varit en finne eller en kines och inte en tysk som utformat standarduttalet skulle det kanske inte låtit mindre löjligt men åtminstone mer musikaliskt.

Om det du hörde var omusikaliskt så beror det nog på att den som talade var genuint omusikalisk och/eller holländare.

Tyvärr kan det ha varit dock ganska nära den grekiska som artonhundratalets gentlemän talade. Detta då med undantaget att de gentlemän du bryr dig om förmodligen inte var helt omusikaliska.

Jag skrev allt detta bara för att ge dig en länk till en sida med omsorgsfullt uttalad grekiska. Tyvärr kan jag inte få det att fungera just nu men jag minns det som musikaliskt om än något löjligt eftersom den österrikare som talar inte kan säga "r"

Kanske går det bättre för dig: http://www.oeaw.ac.at/kal/agp/ (kolla in musikavdelningen på samma sida också)

Per sa...

Hmm, nu känner jag mig elak. Meningen var väl inte riktigt att rulla över ansvarsområdet på den stackare som hade det otacksamma uppdraget att få presentera verklighetens antik-grekiska med min idealiserade drömbild.
Det låg säkert inte i någon omusikalisk läggning, utan mest i upptrissade förväntningar från mitt håll.

Men tack för ett extremt informativt inlägg och en intressant länk!