fredag 24 juli 2009

Regn och das Dasein

Tre ynka inlägg för hela Juli månad. Stackars blogg som jag har misskött dig.
Hela tiden har jag tänkt att jag ska skriva något matigt och informativt, snart, snart. Sedan har jag inte gjort det.
Jag skyller lite på mitt jobb, inte för att det i sig är så vansinnigt jobbigt eller så bisarrt många timmar. Men det har väl varit tillräckligt tillfredsställande för att jag vid varje tillfälle då jag har kunnat välja mellan en skrivarsession och någon form av social samvaro valt det senare. Juli har innehållit ganska mycket fint faktiskt. En tjugofemårsfest med galet god mat, där jag blev ganska rejält full på ett sätt som jag inte blir så ofta nu för tiden. Eventuellt badade jag också vid Riddarhuset någon gång vid fyratiden. Eventuellt kan jag ha ropat att Stockholm tillhör mig nu. Men det kändes verkligen så. Man äger inte en stad förrän man har simmat förbi några av de mer storslagna byggnaderna.
Jag har varit på Ekerö med hemskt trevligt sällskap på någon form av spontan utflykt. Delvis ville jag väl låtsas att jag var med i någon Krusenstjerna-roman, delvis tyckte jag helt enkelt att det var rätt häftigt att man faktiskt kunde ta sig från mina småtrista smårisiga hoods med färja till något så exotiskt och överklassigt som Ekerö. Slottet vi tänkte fika på hade dock konstigt nog SOMMARSTÄNGT. Eh?

Oh well. Pladder, pladder. Jag har skrivit färdigt några längre recensioner nu, som förmodligen hamnar på Kulturen någon gång under den kommande veckan. Mot all förmodan och mot allt skick och bruk är jag faktiskt ganska nöjd med de texterna.
Och det jag egentligen ville berätta om nu var väl hur mysigt det var att skriva den sista av de texterna; jag har suttit på min balkong, invirad i en filt i ösregn (min balkong har ett tak alltså) och skrivit med datorn i knät och känt mig kreativ, samtidigt som naturen har försvunnit in i nattmörkret.
När texten var klar lyssnade jag på Emmylou Harris "Where will I be?" med slutna ögon, hörlurar och regn som smattrade precis överallt omkring mig. Det var så fint.
Jag har så ofta musik omkring mig och tar mig så sällan tid att verkligen LYSSNA nu för tiden. Jag ska göra det lite oftare. Bara vara.

Inga kommentarer: