tisdag 23 juni 2009

Det var ett par fantastiska dagar


Det var den midsommaren. Konstigt nog var det en av de första jag firade med min familj, på...jag vet inte hur länge. Det var ganska fantastiskt.
Fantastiskt att få vara med min familj, fantastiskt att få byta ut Stockholms gator mot myrstackar, skog och vatten, fantastiskt att få slappna av lite med människor jag tycker om.
Det hann bli några litteraturupplevelser, av lite skilda slag.
Min farfar åkte med oss ut till sommarstugan över dagen; väl i bilen reciterade han en ganska försvarlig del av 'Frithiofs saga'. Jag frågade honom senare om han kunde hela verket utantill. Det kunde han inte. Däremot hela 'Axel'. Det är respekt.
Jag har själv hunnit läsa en del. 'Kultur räknas' av Roger Scruton, 'Vathek' av William Beckford, 'Golem' av Gustav Meyrink, 'Hyresgästen' av Roland Topor och 'Var är Mollys Panda?', vars författare jag skamligt nog har glömt. Den sista boken hann jag läsa i alla fall två gånger, och med all respekt gentemot alla ovan nämnda författare, förmodligen den jag hade absolut roligast när jag läste. Men det handlade nog mest om läsesällskapet.

Eftersom jag har varit upptagen med att jobba, söka ännu mera jobb, och försöka mig på att skriva och sälja litteraturkritik känns det som att jag har försummat den här bloggen lite. Sorry, och hoppas ni inte tröttnar. Eller, sannolikt så är ni väl upptagna med att njuta av solen och sillen, men...bloggen är inte helt död. Den tar ny fart snart, med lite mer ambitiösa texter igen.
Och lyckas jag inte slå några mynt av mina säljtexter hamnar de förr eller senare också här. Tålamod, kära läsare, tålamod.

Eftersom jag kommer från en överkreativ släkt tycker jag ni ska köpa några snygga drinkunderlägg av min begåvade syster så länge.

Inga kommentarer: