fredag 8 maj 2009

Per: numera gammal och vis

Hittade ett gammalt arbetsprov, som jag hade skickat runt till olika tidningar och försökt få jobb som filmskribent. Ett av arbetsproverna jag skickade var en (jävligt dålig) text om Steven Soederberghs smårisiga "Kafka" med Jeremy Irons.

De andra arbetsproverna var recensioner av filmerna "Secretary", "Quills" och "Lunacy"
Ah, två filmer om markis de Sade och en rom-com om sadomasochism. Bra tänkt där.

Det finns onekligen fördelar med att bli äldre:
A) bättre självinsikt.
B) oerhört mycket bättre koll på hur ett CV bör se ut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur bör ett CV se ut? Upplys en ung sökande!

Per sa...

Haha, jag kanske skulle vänta att skryta med mitt CV tills jag faktiskt hade rott lite fler jobb i land. Gäller CV:et att försöka få jobbet som frilansskribent tror jag att det kan vara bra att försöka variera ämnesvalen en smula mer, och ge tecken på lite mer spridd kompetens. Min kulturskribentskarriär rör sig väl iofs. inte framåt med stormsteg, så jag kanske helt har missuppfattat något.

Att inte låta som att man tänker dra igång Sodoms 120 dagar redan på första arbetsdagen tror jag dock är en regel som fungerar utmärkt oavsett branschval.