tisdag 19 maj 2009

En liten tanke kring kårvalet

Okej. Jag var en duktig student och röstade i kårvalet. Även om jag hade lite svårt att ta valet på allvar tycker jag väl rent principiellt att man bör ta varje tillfälle i akt att göra sin röst hörd i olika sammanhang, och...tja, om min röst på Gröna studenter kan göra ekotänket på Stockholms Universitet LITE mer närvarande vore det ju fint.
Och visst tycker jag den utbredda apatin kring det här valet är lite sorglig: exakt hur stort valdeltagandet var -09 vet jag inte, men förra terminen utnyttjade 7,59% (!!!) sin rätt att rösta om hur deras pengar ska förvaltas.
Det här året gjorde studentpartierna sannerligen sitt bästa för att övertyga folk om vikten av att rösta, och kampanjade in till sista timmen. Fint.
Men var finns valresultaten? INGENSTANS i universitetsbyggnaden har jag sett någon som helst information om vem som vann, och vad de tänkte göra. Det tog mig fyra google-sökningar att överhuvudtaget hitta valresultaten.

Kanske inte så konstigt att folk inte tar det här valet på allvar, när man inte på något vis tycks intressera sig för att informera sin väljarkår om hur det gick.

Valdeltagandet blir sannolikt inte högre förrän ni åtgärdar det här.
Alternativt får vi väl föra in ett ont jävla Nasum-lyssnande, barnablodsdrickande parti, så det blir lite NERV i det hela. Rösta i Kårvalet Hösten -09, så att inte Bestialisk Front får bestämma över universitetet!

2 kommentarer:

Lennart Erling sa...

Ingen kommentar till kårvalet, men... jag ser att du länkar till "Den långsamma bloggen" under rubriken "Grejer jag läser (inget originellt misstänker jag". Vill bara säga att, jo, det är mycket originellt att läsa min blogg...
Jag har läst dina senaste inlägg och där finns mycket jag håller med om. Jag länkar tillbaka.

Per sa...

Näe, det stockholmska kårvalet är väl en angelägenhet för ett försvinnande litet antal, det var nog mest det dagliga hänget i universitetsbiblioteket som föranledde det där inlägget.

Men vad roligt båda att du gillar bloggen och länkar tillbaka! Jag tycker mycket om din blogg, särskilt att det finns ett sådant överflöd av Sebald-artiklar!
Fast jag har bara tagit mig igenom Die Ringe des Saturns än, men i sommar så...