tisdag 14 april 2009

Drömmarna är inte vad de brukade vara


Inatt drömde jag att jag skrev en uppsats i Litteraturvetenskap där jag jämförde Hans Magnus Enzensbergers diktsamling med "Titanics undergång" och Lars Gustafssons "Kärleksförklaring till en sefardisk dam". Jag drömde att jag satt och skrev med utsikt över min innergård, tappade tråden, gick upp och gjorde te, bläddrade lite i diktsamlingarna i ett försök att rekonstruera tidigare tankegångar, suckade lite av tristess.
Mitt undermedvetna har onekligen varit lite av en besvikelse på sistone. Det här är väl inte vad man vill ha ut av en dröm? Var är de brinnande bläckfiskarna? De döda dokusåpakändisar med saxar istället för händer? De prepubertala maktfantasierna om att vara en barbarhövding i ett orientaliskt harem, drickandes vin ur sin fiendes nyöppnade kranium?
Möjlighet är det här mitt undermedvetnas försynta sätt att antyda att jag borde jobba hårdare med mina studier. Det är visserligen en smula orättvist, men en motivation lika god som någon. Ikväll har jag varit i skolan från elva till halv nio. Om jag inte befinner mig på en havsbotten med några nymfer fem minuter efter insomnandet ikväll kommer den ansvarige för mina drömmar ångra sig bittert.

Inga kommentarer: